Tartalomjegyzék - A Nagy gyermek-kalauz

GYERMEKKORI BETEGSÉGEK ÉS TÜNETEIK 
A FÁJDALOM 
Fejfájás 
A láz emelkedésekor 
Agyhártyaizgalomkor és -gyulladáskor 
A csecsemő lefektetésekor 
Olvasáskor 
Fejfájás láz nélkül
Feszüléses fejfájás és migrén
Fogzási fájdalom 
Fülfájás 
Szemfájás
A kötőhártya-gyulladás 
Nyaki fájdalmak 
Nyelési fájdalmak, nyaki fájdalmak
Mellkasi fájdalmak 
Hasfájások 
Puffadások
A „vakbélgyulladás” (appendicitisz) 
A köldök körüli hascsikarás 
Férgek
Húgyúti fertőzések 
Lágyéksérv
Az ún. akut hasi katasztrófa
Hasfájás influenzánál 
Egyéb eredetű hasfájások 
Mozgáskor jelentkező fájdalmak 
Az újszülött kulcscsonttörése 
Ferde nyakizom 
Sántikáló kisgyerek 
Zúzódások, húzódások, rándulások
Fitymaszűkület – Vízsérv – Rejtettheréjűség 
Fitymaszűkület (phimosis)
Vízsérv (hydrocele testis)
Rejtettheréjűség 
Néhány szó az elsősegélynyújtásról és a baleset-megelőzés
A balesetekről általában 
Hirtelen csecsemőhalál (bölcsőhalál) 
Megjegyzések az azonnali teendők kivitelezéséhez
Hirtelen légszomj, életveszélyes fulladás
Vízbefúlás
Hogyan viselkedjünk közlekedési baleset esetén?
Allergiás sokk
Ájulások
Sírógörcsök, azaz amikor a gyerek eszméletvesztésig sír
Mérgezések és marásos sérülések 
Leforrázás és égési sérülések 
Apróbb sérülések, balesetek és váratlan események 
Lelki fájdalmak

A LÁZ ÉS A LÁZAS BETEG ELLÁTÁSA 
Jellegzetes példák 
Mikor lép fel a láz? 
Lázmérés, a láz megítélése, a lázas beteg ellátása
A lázas állapot jelei, a lázas beteg ellátása 
Indokolatlan a láztól való félelem
Gyakorlati tanácsok 
Veszélyes-e a lázgörcs? 
Mit tegyünk lázgörcs esetén? 
A láz értelméről

LÉGZÉSI AKADÁLYOK 
Nátha
Hurutos és influenzás fertőzések
Nagy torok és orrmandulák (adenoid vegetációk) 
Szénanátha
Az alsó légutak megbetegedései 
A köhögés megjelenési formái 
A pszeudokrupp
(az akut álhártyás gégegyulladás vagy áldiftéria)
Asztmája vagy spasztikus (obstruktív)
bronchitisze van-e a gyerekemnek?
Tüdőgyulladás (pneumónia)
A légzés a lelki érzékenység tükre 
HÁNYÁS, HASMENÉS ÉS SZORULÁS 
Hányás és hasmenés 
Alkalomszerű hányás 
Gyomorszájszűkület (pyrolushipertrófia) az első 3 hónapban 
Gyakori sugárhányás (reflux) az első 3 hónapban 
Az egyszerű gyomor- és bélfertőzés / hasmenés 
Folyadékpótlás és táplálkozás heveny hasmenésnél
Táplálás kisgyerek- és iskoláskorban 
Acetonos hányás 
Idült szorulás 
Megtanulni emészteni

B?RJELENSÉGEK ÉS B?RBETEGSÉGEK
A csecsemő anyajegyei 
Csecsemőkori sárgaság 
Márványozott bőr
Arcpír 
Sápadtság
Újszülöttkori pattanás
Újszülöttkori kiütés 
Kölescsomók
Pattanások az arcon az első hetekben 
Koszmó (tejpörk, tejvar, tejótvar, szeborreás ekcéma)
Szeborreás bőrgyulladás (szeborreás dermatitisz) 
Idült endogén ekcéma 
(atópiás dermatitisz vagy neurodermitisz)
Köldökgyulladások
A kis csecsemő gennyes pattanásai és hólyagocskái 
Mit tegyünk, ha kipállik, begyullad, kisebesedik
a gyerek feneke a pelenkatájon?
Gombás betegségek
Gomba a szájban és a pelenkatájon
Lábgomba
Körömgomba
Kéz- és lábekcéma (diszhidrotikus ekcéma) 
A fejbőr korpásodása
Pszoriázis (pikkelysömör) 
Bőrgyulladások
Orbánc (erísipelas) 
Fertőző bőrgennyedés (impetigo contagiosa, ótvar) 
Szőrtüszőgyulladás (folliculitis, staphylodermitis) 
Furunkulus és karbunkulus
A kézfej gyulladásai 
Az ún. „vérmérgezés” 
Ajakherpesz (herpes labialis)
Leégés a napon
Rovarcsípések és élősködők (paraziták)
Szemölcsök 
Futó szemölcs (molluscum contagiosum)
Allergiás és toxikus bőrreakciók 
Mezei növények okozta bőrgyulladás
Csalánkiütés (urticaria) 
Strophulus (miliaria) 

AZ ALLERGIÁS REAKCIÓRA VALÓ HAJLAM– 
EGY PEDAGÓGIAI-ORVOSI KIHÍVÁS 
Az immunválasz, mint tanulási folyamat 
Hogy lehet az immunológiai tanulási folyamatot támogatni? 
A tanulás képessége, mint betegségmegelőzés 
Gyakorlati következmények 

GYAKORI FERT?Z? BETEGSÉGEK 
Az ún. gyermekbetegségek és más fontos fertőző betegségek 
Kanyaró
Rózsahimlő (rubeóla) 
Skarlát 
Háromnapos láz – exanthema subitum – HHV6-fertőzés 
Egyéb kiütésekkel járó fertőzések
Diftéria
Pfeiffer-féle mirigyláz 
(Epstein-Barr vírus = EBV-fertőzés, mononukleózis)
Bárányhimlő 
Fekélyes szájgyulladás (stomatitis herpetica)
Mumpsz 
(járványos fültőmirigy-gyulladás, parotitis epidemica)
Szamárköhögés (pertussis)
Hepatitisz A (fertőző májgyulladás) 
Hepatitisz B 
Borreliózis (Lyme-kór, erythema migrans)

A BETEGSÉGEK ÉRTELMÉR?L
Mi a „gyermekbetegségek” értelme? 
A lét és a fejlődés értelméről
Lénytagok és betegségek
A halál utáni élet 
Egészség és a szeretet képessége 
A szabadság és a szükségszerűség viszonya sorsunkban 
Etikai nézőpontok
A magzati diagnosztika kérdéséhez
Elkésett születés?
A születés előtti élet realitása

KÜLÖNLEGES HELYZETEK ÉS BETEGSÉGEK 
A kórházban lévő gyermek 
Hirtelen csecsemőhalál (bölcsőhalál SIDS és ALTE)
Lehetséges okai és feltételei 
A korai felismerés és megelőzés módja 
Gondolatok a jelenség megértéséhez és elfogadásához 
A fogyatékos és idült beteg gyerekekkel való törődésről 
Fogyatékossággal és idült betegségekkel együtt élők
A betegség, mint tudattalan szellemi élmény és iniciáció
Mennyire igaz az újjászületés (reinkarnáció) elmélete? 
Újraszületés, kegyelem és hit
AIDS – korunk egy betegsége és nagy feladata 
Hogyan bánjunk az AIDS-el?

BETEGSÉGMEGEL?ZÉS ÉS EGÉSZSÉGMEG?RZÉS -
AZ EGÉSZSÉG ÜGYI PREVENCIÓ FELADATAI
ÉS A SZALUTOGENÉZIS 
Hogyan születik meg az egészség, és hogyan lehet fenntartani? 
Egészségmegőrzés lelki és szellemi síkon 
Motiváció és meditáció 
A művészet ereje 
Higiénés eljárások
Testedzés, éghajlatváltozás és szauna
Az élet ritmusainak figyelembe vétele és kialakítása
Mi a ritmus? 
A napi ritmus ápolása
A hét ritmusa
A hónap ritmusa
Az év ritmusa 
A védőoltások 
A védőoltásokról általában 
Mi történik, ha egy védőoltást adunk valakinek?
Tetanusz (merevgörcs) elleni védőoltás (Te)
Diftéria elleni védőoltás (Di)
A b-típusú haemophilus influenzae (Hib) baktériumok elleni védőoltás
Szamárköhögés (pertussis) elleni védőoltás (Per) 
Fertőző gyermekbénulás (poliomyelitis) elleni védőoltás (IPV)
Bárányhimlő elleni védőoltás 
Rózsahimlő (rubeóla) elleni védőoltás
Mumpsz elleni védőoltás 
Kanyaró elleni védőoltás 
Tuberkulózis elleni védőoltás (BCG) 
A fertőző májgyulladás (hepatitisz A) megelőzése 
Hepatitisz B elleni védőoltás 
Pneumokokkusok elleni védőoltás
A Meningococcusok elleni véd oltás
HPV elleni oltás (Human papilloma vírus) 
Influenza elleni védőoltás 
A kullancs okozta agyvelőgyulladás elleni védőoltás (FSME) 
Személyes és kritikus döntések az oltásokkal kapcsolatban 
A fogszuvasodás megelőzése
A rachitisz (angolkór) megelőzése 
Hogyan előzhetjük meg a rachitiszt? 
A gyógyszeres rachitisz-megelőzés problémái 
Az újszülöttkori súlyos véralvadási zavarok megelőzése 
(K-vitamin-profilaxis)

AZ EGÉSZSÉGES FEJL?DÉS ALAPFELTÉTELEI 
AZ ELS? HÓNAPOK
Előkészületek a szülésre 
Hol legyen a szülés?
Koraszülött és beteg újszülöttek
A szülést követő első benyomásaink 
A szoptatás kezdete 
A megelőző és szűrővizsgálatok
Az első érzéki benyomások
Zajok és hangok
Levegő, páratartalom, szagok 
Napfény
Meleg és hideg
Nehézségi erő: a csecsemő fektetéséről 
A háton és hason fekvésről 
A gyermek spontán mozgásfejlődése
A kis csecsemő néhány természetes életjelensége 
Étkezés utáni „büfizés”
Csuklás 
A széklet állaga és gyakorisága
Vizeletürítés 
Izzadás
A pelenkázó-asztal körüli eseményekről
A pelenkázás módja és következményei 
Mosdatás, fürdetés, ápolószerek 
A pelenkázó-asztal játék helyszíne is 
Mi szól a lefátyolozott bölcső mellett? 
Melyek a megfelelő közlekedési eszközök?
A csecsemők úszni tanításáról 

HOGYAN LESZ A CSECSEM?B?L KISGYEREK? 
Napirendről
Szobatisztaságra nevelés
Ruhácskák és az első cipők 
„Börtön”-e a hempergő és a rácsos ágy?
A gyerekszoba kialakításáról 
Hova utazzunk a szünidőben?
A napszemüvegről
Az életkornak megfelelő játékok és játészerek 
Érzékelés – öntapasztalás – öntudat 

A CSECSEM?K ÉS KISGYERMEKEK TÁPLÁLÁSA
A szoptatás 
Hozzáetetés szoptatott gyerekeknél 
A nem szoptatott csecsemők táplálása 
Tejtartalmú készítmények
Kiegészítés zöldségekkel, gyümölcsökkel és kásákkal 
Átlépés a második életévbe
Az élelmiszerek minőségéről
Amit az egyes élelmiszerekről tudni érdemes
A megfelelő teákról
A tej
Zsírok
Ganobafélék 
A burgonya 
Zöldségfélék és saláták 
Gyümölcsök 
Cukor, méz és más édesítő szerek 
Tojás, hús és hal
A só és az ásványvizek
Táplálkozás és gondolkodás
A géntechnikailag megváltoztatott élelmiszerek problémaköréről

A GYERMEK FEJL?DÉSE ÉS SZOCIÁLIS KÖRNYEZETE 
A látni tanulás
A mozgás fejlődése és a járni tanulás 
A beszélni tanulás
A gondolkodás elsajátítása
A „testhez kötött” intelligencia
A nyelv hatása a gondolkodásra
A tiszta gondolkodás első szikrái 
A járni, beszélni és gondolkodni tanulás 
- a fejlődés lépései gyermek- és felnőttkorban
A játszópajtásokról 
Bölcsőde – óvoda – napközi – korai fejlesztés 
Mikor „óvodaérett” a gyermekem? 
Iskolaérett-e a gyermekem? 
A testalkat megváltozása
A fogváltás kezdete 
Az iskolás gyerek gondolkodása
Ügyesség és nyelvi kifejezőkészség
Szociális iskolaérettség

„A CSALÁD SZÜLETÉSE” HOGYAN KÖT?DIK
EGYMÁSHOZ GYERMEK, ANYA ÉS APA?
Az apa- és anyaszerep felcserélhetőségéről
A gyermekét egyedül nevelő szülő 
Ha az anya dolgozni szeretne 
Nevelőszülők, örökbe fogadott gyerekek 
Hogyan teremthetünk „harmonikus családi életet”?
Az anyaság teljes értékű hivatás
Ha másra kell bízni a gyerekeket egy időre 
Az emberi kapcsolatok
Újfajta lakó- és életközösségek

EGÉSZSÉG A NEVELÉS ÁLTAL
Nevelés és testi egészség 
Az óvodáskor 
Az iskoláskor a pubertásig
Az iskoláskor a pubertás után 

A NEVELÉSMINT BETEGSÉGMEGEL?ZÉS 
Életfolyamatok és gondolkodás 
A gyermek és a technika 

HOGYAN TANULHATUNK MEG 
JÓ GYERMEKNEVEL?VÉ VÁLNI?
MOTIVÁLÁS ÉS AZ AKARAT NEVELÉSE
Az akarat fejlődésének szakaszai 
Koncentráció – csend - aggresszió – öröm 
A büntetés és a jutalmazás kérdésköre 
Példák a büntetésre 
Iskoláskor előtt
Iskoláskorban
Kamasz- és ifjúkorban
Példák a jutalmazásra

A GYERMEKI FEJL?DÉS KÓROSSAL HATÁROS ZAVARAI
Alvási problémák
Átalvási zavarok 
Elalvási zavarok és a kedvelt „esti műsorszámok” 
Mit tehetünk alvási zavarokkal az iskoláskorban? 
Éjszakai félelmek 
Holdkórosság (somnambulismus) 
„Semmit sem eszik a gyerekem!” 
Ágybavizelés 
A bekakilásról 
Ujjszopás
Körömrágás és -pattogtatás 
Ártalmatlan kényszeres cselekevések 
Párnaütögetés és himbálódzás 
Mozgási nyugtalanság, tikkek 
Önkielégítés
Szemtelenség 
Elhízás (adipositas)
Kóros étvágytalanság (anorexia nervosa)
A félelem

ISKOLAI GONDOK
Alkati mozgási nyugtalanság (hiperkinetikus szindróma),
hiperaktivitás és figyelemzavar (ADS, POS, ADD) 
Hogyan bánjunk a balkezesekkel? 
A sorsszerűség szempontja 
A legaszténia (az olvasás és a helyesírás zavara) 
Hogyan hat az euritmia terápia?

A GYERMEKI VÉRMÉRSÉKLET FELISMERÉSE
ÉS GONDOZÁSA 
A négy temperamentum
Vérmérséklet és alkat 
A kolerikus vérmérséklet 
A szangvinikus vérmérséklet 
A flegmatikus vérmérséklet
A melankolikus vérmérséklet
Hogyan gondozza a pedagógus a gyermek temperamentumát?
A felnőtt önnevelése
Miért kell vallásos neveltetés a gyermekeknek?
A kicsi gyermek eredendően vallásos
Hogyan értheti és élheti meg a felnőtt újra a szellemi világot? 
Vallásos nevelés a gyakorlatban
Az év ünnepei 
Az esti ima 
Az őrangyal
A halál kérdéséről
Felvilágosítás 
Szabadság és felelősség 
A szexualitás, mint az emberi kapcsolatok egyik alkotóeleme 
Testi és szellemi termékenység
Felvilágosítás a gyakorlatban
Pillanatkép egy sokgyermekes családból 
Papás-mamás és doktoros játékok óvodás korban 
Kezdődő pubertás
További kérdések
Létezik-e kisgyermekkorban szexualitás?
A homoszexualitásról
A nemi erőszakról
Megérteni a szenvedélybetegségeket – kerülni a kábítószereket 
Miért nyúlnak az emberek kábítószerhez? 
Megelőzés és gyógyítás 
A multimédia és a gyerekek 
Miért „nem való” a tévé a gyerekeknek? 
A tévé nélkül nevelkedő gyerekek kedvelt játszótársak 
Hogyan magyarázom el ezt a gyerekemnek?
Médiapedagógia
Segítség Amerikából
A számítógépes játékok sem ártalmatlanok 
Képregények és a képek világa
Miért tartoznak a rajzfilmek és a képregények a 
    legnézettebb/legolvasottabb termékek közé?
Segítség az érzékek túlterhelésénél (ingeráradat)
Korai intellektuális nevelés és korai beiskolázás
Környezeti mérgek és sugárvédelem .
A káros anyagokról
A környezet radioaktív szennyezettségének problémájához
Mit tehetünk a radioaktivitás káros hatásaival szemben? 
Mobiltelefon sugárzás és elektroszmog: egy fontos téma! 

FÜGGELÉK 
A házi betegápolás külsőleg alkalmazható módszerei 
Általános tudnivalók
Fülkötések 
Torokborogatások / torokpakolások 
Mellkasborogatások
Mellkasbedörzsölések
Hasborogatások / hasi pakolások 
Különféle más beavatkozások 
Lemosások
Gargalizálás
Inhalálás
Fürdők 
Bedörzsölések 
Kötési útmutatók 
Növekedési táblázatok 
Fontos információk