Tartalomjegyék - A nevelés mindennapi művészete

Elisabeth Plattner: A nevelés hétköznapi művészete

Hogyan bánjunk a kisgyerekekkel?

Munkatárs: Martin Derrez 

A kisgyerek nem színlel, és ezért elárul nekünk sok általános emberit. Ezért ajánljuk ezt a könyvet mindazoknak, akik  embereket vezetnek, és önismeretre törekszenek.Gyakran beszélnek „a gonosztett átkáról” Schiller Éppígy igaz: Egy jótett áldásos hatása abban áll, hogy egyre több jót  szül.

Tartalomjegyzék

Ajánlás 

Olvasóimhoz 

Engedelmesség - bizalom alapján 

Engedelmesség vagy látszatengedelmesség 

Az egészséges engedelmesség védelmében 

A valódi engedelmesség 

A bizalom elvesztése és visszaszerzése 

Hogyan tanulnak meg szót fogadni a legkisebbek? 

Bátorság a bizalomhoz 

Hagyjunk időt a gyereknek! 

A szükséges és a káros engedékenységről 

Összhang a felnőttek között 

Családi perpatvarok 

Ha időt hagyunk, elkerülhetjük a sírást! 

A tiltott gyümölcs csábító 

Minél kevesebb tiltást és utasítást! 

A balkezesek 

Utasítás vagy javaslat

Minél kevesebb utasítást! 

Rövid, barátságos utasítások 

Az elkényeztetés 

Hány évesen tanulnak meg a gyerekek szót fogadni?.

1. Az engedelmesség boldogsága, az engedetlenség kínja 

A bizalom ereje 

A kényszer 

Dac, dackitörés, dackorszak 

Mit tegyünk dackitörés esetén? 

A dac elkerülése 

A dac, mint erőpróba 

Büszkeség és önteltség 

Értelmetlen dac, jótékony dac 

A látszatengedelmesség kezelése 

Fegyelmezettség és örökölt hajlam 

Önfejű és makacs gyerekek 

A rendrakásról 

Jutalmazás, dicséret, elismerés, törvény 

Fenyegetések, intelmek, magyarázatok, ígéretek 

Idomítás (kényszerítés ?) vagy irányítás 

Rosszalvó és rosszevő gyerekek 

Enni hívjuk a gyereket 

Trükkök és eljárások helyett az engedelmesség örömét ajánljuk 

Hatásos és sikertelen kérdések 

Az ideges gyereknek gyógyír az engedelmesség 

Engedelmesség és szabadság 

A büntetés mint segítség 

A büntetés mint segítség 

Büntetés és látszatbüntetés 

Az öröm segít elkerülni a büntetést 

A szokás hatalma 

Egy ösztönző büntetés 

A hatékony büntetés 

Nevelés vagy büntetés 

Mit nem szabad büntetni? 

Eredménytelen büntetések.. 

Pofonok és ütlegek (~ verések) 

Ha harap a gyerek 

A verekedős gyerekek 

Indulat nélkül büntessünk 

Következetes büntetés és folyamatos példaadás 

Ha pénzt emel el a gyerek 

A büntetés mértéke 

Hogyan segíthetünk a veszekedőkön? 

Az egyedüllét mint büntetés 

Természetes és mesterséges büntetések 

Passzív vagy aktív büntetés? 

A büntetésnél és az utasításnál hatékonyabb eljárás

Gyermekeink környezete - ma 

A megfelelő környezet 

A gyermeki gondolkodás 

Alaposan és kitartóan 

Önállóan 

Önállótlan gyerekek 

„Gyorssegély”, túl lassú lelki leválás esetére 

A tökéletes gyógyulás 

Segít magán a gyerek, ha hagyjuk 

Visszafojtott könnyek, legyűrt fájdalom 

Érzelemgazdagság vagy közömbösség? 

Szorongásmentes gyerekparadicsom, fenyegetettség nélkül

A természetes félelem és legyűrése 

Egészséges merészség és egészséges félelem 

Túl nagy merészség és bátortalanság 

Beteges és alaptalan félelmek 

Felkészülés az iskolára 

Játék és munka 

Megzavarjuk a játékot, mit sem sejtve. 

Háromféle játék, háromféle munka 

Mennyire vegyünk részt a gyerek tevékenységeiben?

Időhiány 

Ha elhalmozzuk a gyereket játékokkal 

A játékszerek fajtái és jelentőségük 

A televízió 

Gyermekeink védelme 

Leszoktatás és átszoktatás 

Közös játék és közös munka 

A magányos játék jótékonyan hat 

A kicsik ajándékokat készítenek 

Önálló gondolkodás és tanítás 

Felkészítés a kistestvér érkezésére 

Tanítás és élmény 

A figyelmes irányítás 

Lelki és szellemi alultápláltság 

Dicséret és szidás